Search This Blog

Followers

Tuesday, August 4, 2009

Salam



Berjabat tangan kepada sesama muslim adalah perkara yang terpuji malah disukai dalam islam.Ini lambang hati kaum Muslimin dapat saling bersatu dan berkasih sayang diantara dua insan.Oleh kerana ia merupakan salam pemimpin 2 parti UMNO dan PAS adalah dianggap salam rakyat.

Salam dapat menghilang rasa benci dan mendatangkan kasih sayang.
"Apabila kamu diberi penghormatan dengan salam penghormatan maka balaslah dengan yang lebih baik atau balaslah dengan yang sebanding.Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu".
(QS,An Nisa'86).

Kalau anda menolak tangan yang terulur pada anda,akan mengakibatkan sikap yang kasar yang tidak disukai dalam Islam.Ambillah tangan dengan lemah lembut,renungkan matanya,disitu lahirlah kasih sayang sesama Islam.

Sikap dalam berjabat tangan menampilkan sebahagian kesanya terhadap seseorang.Ada orang berjabat tangan dengan terlalu lemah -lunglai atau sebaliknya dengan terlalu keras bersemangat.Tapi ingat jangan sampai saat berjabat tangan anda dikategorikan sebagai orang yang tidak iklas,padahal maksud berjabat tangan adalah untuk bersahabat atau pun perpaduan.

Selain itu juga berjabat tangan boleh menghapuskan dosa sebagaimana diriwayat Rasulullah Saw.bersabda"Tiada dua muslim yang saling bertemu,lalu mereka berjabat tangan kecuali mereka diampuni dosanya sebelum mereka berpisah".(Riwayat dikeluarkan oleh iman Abu Dawud dalam kitab Al-aldab 5212 bab tentang mushafahab).

Kebiasaannya Tok guru kita ni,semasa berceramah dalam kelompoknya lain cerita pula,tapi bila bertemu dekat pemimpin UMNO,tidak keluar pula kata-kata yang menguris hati pemimpim 1Malaysia tu.Adakah ini salam politik?.Harap-harap ini ,salam silaturahim.

19 comments:

Unknown said...

Salam tu memang bagus,tapi saya was-was salam Tok Guru,dah berapa kali salam dengan DS Najib,tapi lepas salam bila tempat ceramah dalam kelompok pas dia kata macam-macam pada umno.Ni yang menyakitkan telinganya.

Saya rasa salam nak projek tu..ha..ha...dari BN.

mail lambong said...

tok guru tegur benda yang betul...

memang ideologi UMNO sesat pun...

Unknown said...

Salam En.Faizal,

Faizal kata:-
"ok guru tegur benda yang betul...

memang ideologi UMNO sesat pun..."

Sesat dari segi mana,pandangan siapa?.
Ni masalahnya orang pas,cakap sesat pada tajuknya,cuba huraikan.Jelaskan.

mail lambong said...

http://www.blogtokguru.com/pages/posting/17/surat-debat-tok-guru-kepada-pm

Unknown said...

tq,faizal bagi link tu,saya telah baca,bagus tulisannya tapi pratikal tak sama,sapa-sapa pun boleh tulis bukan dia seorang alim dalam Malaysia.

Tulisan Tok Guru tu hanya sekadar mencari pengaruh atau pemikat ahli umno je.

Tahu tak faizal,kalau doktor mengubat orang penyakit kurat dan menunjukan ubat kurat untuk menyembuhkan penyakit tetapi dia sendiri ditimpa penyakit yang sama.

mail lambong said...

terpulang pada amirul

menjadi harapan kita supaya undang-undang islam ditegakkan dan islam bersatu agar islam tidak berpecah seperti sekarang kerana demokrasi dan undang-undang barat itu sendiri.

Unknown said...

faizal,

Siapa yang memecahkan Islam/Melayu,UMNO mahukan perpaduan bila-bila masa untuk menyatukan Melayu.Bila sebut Melayu di Malaysia adalah Islam ,orang akan faham.

Yang tak mahu perpaduannya adalah Pas.

Unknown said...

usah bertengkar sesama sendiri. apa yang penting klu dah berkuarga didik anak2 agar mengikut landasan islam. yang mana apabila dewasa akan menjadi contoh kepada bangsa lain bahawa MELAYU boleh dikenali setakat melihat kepada amalan KEISLAMANNYA. sekarang banyak yang ada islam pada nama sahaja. tapi amalan x de. mengalahkan orang kafir pulak. kalau kita x mampu mengubah dengan perkataan, cukuplah dengan kita berdoa kepada ALLAH agar pemimpin2 kita diberi taufik dan hidayah,

Anonymous said...

ungkep,

Kawan-kawan kita tu bukan bergaduh,debat rakyat kearah mencari hala tuju yang sebenar.

Semangat patriotik perlu ada,kalau islam tidak boleh bersatu,puak kafir akan ambil kesempatan memunaskan Melayu/islam.

Kita kena perbetulkan penyatuan Melayu,di sambil kita tidak akan tinggal dakwah.

Doa perlu tapi kena ada usaha juga.

mail lambong said...

apa gunanya melayu bersatu jika keislaman melayu itu semakin dikikis dan dilupakan..

berjuang kerana bangsa tidak ke mana..bagaimana nasib saudara islam yang berlainan bangsa di malaysia.adakah selepas bangsa lain masuk islam dia dikira melayu..

Anonymous said...

Jeff Ooi DAP Sosialis Youth, kata:- pejuang syariat Islam ialah extremis yang tidak dikehendakki didalam kerajaan DAPelukPASeliwatPKRogol!

Ronnie Liu DAP, kata:- Beer tidak haram dan dia sebagai exco boleh bertindak samseng untuk campur tangan kerja jabatan dan semua mesti ambil arahan dari dia kerana kerajaan DAPelukPASeliwatPKRogol tidak perlu pada I.S.A. sebab pemerintahan dia orang berpegang pada prinsip "Gua punya suka,Lu ikut sahaja".

KkkkKhalid Ibrahim PKR kata:- RRRonie betul, Hassan Ali jjjjangan sibuk!

Jadi apa kah sepatutnya PAS buat? Orang kata:-
Jangan malu-malu....bila tersalah jalan, balik kepangkal,..bila salah-sangka...taubat!

mail lambong said...

apa UMNO buat..penpusaka

ada dia sokong dan ikut jejak langkah hasan ali..

ambil kesempatan adalah..

dasar pengkhianat islam UMNO ni

Unknown said...

Faizal,

mstar -Sabtu Ogos 8, 2009
DAP gesa Hasan Ali dikenakan tindakan disiplin

Tony Pua: Pakatan perlu tubuh jawatankuasa bincang kes

PETALING JAYA: Perbalahan terbuka antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat di Selangor semakin berlarutan dengan DAP semalam menuntut diwujudkan jawatankuasa disiplin bagi membincangkan tindakan terhadap Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali kerana tindakannya meminta agar Ronnie Liu dari DAP dilucutkan daripada jawatannya sebagai exco Selangor baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua berkata, tindakan Hasan dalam kes itu dilihat "tidak sesuai serta tidak adil", dan menambah bahawa ia diburukkan lagi dengan tindakan Pemuda PAS mengadakan demonstrasi menentang Liu, serta rancangan PAS mengadakan kempen besar-besaran di masjid-masjid berhubung isu itu sebagaimana yang dilaporkan media.

"Apa yang membuatkan tindakan (Hasan) itu tidak dapat diterima ialah kenyataan bahawa Ronnie Liu menjalankan tanggungjawabnya dengan tekun, apabila mengarahkan supaya dipulangkan barang yang diambil secara tidak sah kepada pemiliknya," kata Pua kepada pemberita di pejabat DAP Selangor di sini semalam.
.......................................................
ULASAN

Apa dah jadi dengan pas ni,hal agama Islam berkaitan arak suruh orang kafir kontrol,ni lah jadinya.Atas mimbar cakap hebat,tok wakil pas ni.

Kalau tak serasi dengan DAP ,tinggallah...mari bersama UMNO ni,kita pakat tutup dengan kilang sekali.

Cuba Pas cakap nak tutup tutup kedai nombor seluruh Selangor,pasti DAP buat demotrasi ,silap2 haribulan keluar dari PAKATAN.

Jangan dok takut kita ni,dengan UMNO je PAS beraniya.

Unknown said...

PAS pada buat demotrasi ISA,lebih baik buat demotrasi supaya tutup kilang arak kat Shah Alam.Haramkan perjualan arak tanpa tolak ansur.

Faizal ni tujuangnya ada ISA,faizal dah mula fahamkan tujuan ISA,untuk ketenteraman awam.

mail lambong said...

munafik sungguh umno..


200% tolak umno walaupun kedudukan melayu tergugat..

Unknown said...

Faiza,nampaknya awak selalu hilang sabar bila berdebat,itu bukan cara muslim sejati.Cepat melatah.

1001 alasan tolak PAS selagi PAS tidak bersatu dalam UMNO.Melayu bersatu islam kuat.Orang Melayu kita diperkuda sebagaimana DAP kudakan Melayu dalam PAS.

takbir..takbir....takbir

kelambuharimau said...

PAs tak akan bersatu dengan umno kerana pak ajis ada dendam terhadap umno.kenapa dia lebih rela bersekongkol dengan DAP yang dah terang2 tidak menyokong malaysia menjadi negara islam?jawapanya hanya kerana dendam? inikah yang kita agungkan?

kelambuharimau said...

masih ingat adun PKR sahabat pakatan jahanam yang tidak benarkan azan kuat berkumandang? hal ini PAs tidak perjuangkan kenapa? takut sama sahabat pakatan jahanam itu kan?

Unknown said...

salam kelambuharimau,

Pakatan 3 jahanankan Malaysia,PKR,PAS DAP.

Bila jahanam Malaysia,jahanam Melayu,jahanam ISLAM.

Dendam PAS pada umno,dendam tu adalah perangai syaitan.Harap-harap tok guru nik ajis dapat muhasabat diri dan keluar dari pakatan cepat-cepat masuk umno