Search This Blog

Followers

Friday, March 19, 2010

Wajah cantik di penghujung usia

Usia boleh tua, tapi semangat harus tetap muda

Usia di atas 60 tahun bukan suatu hambatan untuk melakukan aktiviti atau kebiasaan seperti biasanya. Usia boleh tua, tapi semangat harus tetap muda.Kalau muda semangat serupa orang tua buat apa.

Tidak ada yang sia-sia, jika kita mulai menerapkan hidup sihat sejak masih muda, karena kedisiplinannya boleh dirasakan saat kita tua nanti. Tak banyak nenek yang memiliki semangat melebihi anak muda, misalnya masih aktif joging pada minggu pagi, dan juga terlihat lebih fresh dari usianya.

Biasanya di usia senja atau sudah memasuki kepala enam (usia enam puluhan, red) kesihatan tubuh akan semakin menurun seiring bertambahnya usia, tapi semua itu boleh diatasi asalkan boleh mengkontrol makanan, vitamin dan juga senaman.

Hal yang pertama kali nampak dan menandakan seseorang sudah tua adalah masalah kulit dan rambut. Orang tua sarat sekali dengan kulit berkedut dan rambut yang beruban. Hal itu merupakan satu lumrah yang tidak dapat dihindari dalam kehidupan.

Tapi semua itu boleh diatasi, meskipun kedut dan uban mulai menyerang, tapi jika badan masih fit, segala sesuatunya masih akan nampak fresh.

Yang paling utama untuk mendapatkan hal tersebut adalah disiplin dan tetap menjaga kesihatan badan, rutin perawatan kulit untuk menjaga agar kulit tetap cantik dan juga bersenaman.

Bagi anda yang kini sudah memasuki usia 60-an disarankan agar memilih olahraga santai. Olahraga yang ringan jika dijalani dengan rutin juga adalah baik bagi tubuh. Pelatihan sendi-sendi, mengencangkan otot dan mengatur pernapasan, boleh didapatkan dengan joging pada pagi hari, senam dan juga yoga.

Nah, untuk masalah make up tidak perlu bimbang, karena kosmetik pun boleh berperanan untuk menyamarkan kedut. Jadi bagi anda yang masih aktif, tidak perlu fikir dengan banyaknya kedut. Kerutan atau kedut pada kulit boleh disamarkan dengan pemakaian make up yang betul.

Biasanya kedut daerah mata dan bibir bisa segera diatasi dengan make up, tapi jangan salah, jika Anda salah langkah kedut akan makin terlihat jelas, kerena pemakaian make up jadi bertumpuk diarea yang berkedut. Penggunaan make up pun harus teliti sebab jika tidak, tampilan anda akan terlihat lebih tua.

Rutin harian

Kulit memiliki kesamaan dengan rambut, iaitu boleh berubah sejalan bertambahnya usia. Jika pada rambut pigmen berubah menjadi putih, pada kulit melanin juga bisa berubah menjadi agak gelap atau timbul bintik-bintik sekitar kulit. Untuk menghindari hal tersebut, perbanyaklah vitamin E. Vitamin E dengan jumlah yang cukup baik membantu melanin kulit sehingga kekenyalan dan warna tetap terjaga.

Jangan menggunakan make up pada kondisi wajah yang kering. Jadi Anda wajib melembabkan wajah terlebih dahulu. Wajah kering akan cenderung membuat kedut semakin nampak.

Perbanyak minum air putih. Air putih sangat baik untuk menjaga kelembapan kulit.Kalau keluar di kawasan panas pakai pelembab untuk melindungi kulit dari sinar matahari .

Satu lagi banyakan amal ibadat ,wajah akan nampak lebih tenang dan bersih, lagipun pada usia senja menginkut adat kita kena ingat kubur sudah kata mari , rumah kata pergi.

6 comments:

Guru said...

assalammualaikum

ejaan wajah pada tajuk tu rasanya tersilap tekan kut...

tapi tips yang baik untuk insan2 yang bakal menjengah usia emas seperti saya dan kengkawan di luar

. said...
This comment has been removed by the author.
. said...

tips, bagussss...

Sueozana said...

slmlkm Nuri...
Erm, btol3x......
byakkan vit E, jgn lupa A,C n K.

Nida n' Hanafi said...

Salam..

Masalahnya tuan Nuri, make up banyak tapi tak pandai nak guna macam saya pun tak guna juga..

Bestnya kalau ada kursus free cara bermake up ni :)

baincardin said...

Jom selamatkan harimau! ^_^