Search This Blog

Followers

Saturday, October 23, 2010

Kaya tetapi tak habis berlajar


Tiadak semestinya kita masuk universti kita boleh berjaya dalam hidup ,tetapi sekiranya dapat masuk adalah lebih baik walaupun ilmu yang diperolehi ketika di universiti adalah sekadar ladasan kukuh untuk menempa hidup yang lebih baik namum tidak semestinya ia mampu melakar yang terbaik . Pengalaman hidup yang diperolehi sama ada melalui kejayaan atau kegagalan adalah ilmu paling baik pernah diterima manusia dalam membentuk diri menjadi lebih sempurna.

Inilah antara orang-orang yang tercicir dalam pelajaran tetapi menjadi orang yang terkaya didunia.

1.Bill Gate dan rakannya Paul Allen
Tidak sempat habis berlajar di Harvard untuk menumpukan perhatian dalam pembangunan perisian komputer pada 1975 dan menubuhkan syarikat Micro-soft.

2.Steve Jobs
Pada penghujung tahun 1970 ,Jobs dengan pengasas bersama Apple Steve Woznlak dan Mike Markkular telah mereka bentuk,membina dan memasarkan komputer peribadi pertama di dunia.Setelah keluar dari Apple 1985 akibat perebutan kuasa dan masuk semula pada 1996,beliau kini membuktikan tindakan meninggalkan pengajian satu ketika dulu telah berjaya membuahkan hasil yang lumayan.Semasa beliau berhenti sekolah dahulu ramai rakan-rakan mengatakan dia mengambil tindakan yang bodoh kerana berhenti sekolah.

3.Rinchard Branson
Pengasas Virgin Records,walaupaun ayahnya dan datuknya merupakan hakim-hakim terkenal dan berpengaruh di England namun jejak itu tidak terdapat pada Branson.Beliau menamatkan sekolahnya pada usia 16 tahun kemudian menerbitkan majalah studen sebelum membuka syarikat rakaman pada 1982.

4.Walt Disney
Pengasas taman tema Disneyland menamatkan persekolan ketika umur mencencah 16 tahun.Memulakan karier sebagai pelukis kartun untuk majalah dan suratkhabar dan periklanan.Pernah jatuh bankrap kerana tak pandai mengurus kewangan.

5.Henry Ford
Menawan dunia dengan mencipta kereta Ford.Sekolah setakat umur 16 tahun dan bekerja sebagai jurumesin pada mulanya sebelum berhijrah dan menjadi mekanik pakar dalam enjin stim.Selepas itu beliau mendapat sokongan beberapa jutawan yang mempercayai untuk membina kereta.

6.Tan Sri Lim Goh Tong
Tauke judi Malaysia tidak menamatkan persekolahan atas faktor kemiskinan tetapi mendapat sokongan kerajaan untuk membina pusat perjudian hingga berjaya dengan pemberian lesen judi.

7.Ingvar Kamprad
Pengasas syarikat IKEA,berhenti sekolah pada usia 17 tahun tapi mendapatkan keputusan cermelang hinggakan ayah bagi modal untuk mulakan perniagaan.Mulanya berniaga perabot keci-kecilan sahaja sebelum berjaya.

8.Mark Zuckerberg
Pengasas Facebook ini tidak menamat pengajian di Harvard kerana mahu megembangkan potensi facebook.Facebook mula diperkenalkan dalam bilik asrama Zuckerberg ketika menuntut di universiti Harvard pada February 2004 sebelum tersebar ke universiti lain dan seluruh dunia.

Mereka berjaya akibat minat yang bagitu mendalam dalam bidang yang mereka minati,membuka ruang untuk dieksploitasi hingga ketahap maksimum dan akhirnya membuahkan hasil yang lumayan.

No comments: