Search This Blog

Loading...

Followers

Saturday, June 19, 2010

Masa Anwar terbang




Semasa saya duduk lepak petang di kedai mamak sambil menghirup tea tarik kurang manis.Maklumlah bila tempat ramai macam-macam timbul cerita.Sekarang ni tak sudah kalau tak cerita hal bola, baik dari jaringan gol hinggalah judi bola yang ramai sudah kena tangkap.

Selepas puas cerita bola ada member sebelah pelari tajuk, dia cerita hal Anwar maklumlah masa bicara sedang panas kes terliwat entah betul entah tidak.Kita kena tunggulah keputusan makamah.Ada suara kata tak munasabah Anwar peil macam tu, dia lebai dan ada karisma.BN boleh goyang kerananya malah dialah orangnya yang menyatukan Pas dengan Dap dimana sebelum ini musuh tradisi macam anjing dengan kucing.Bijak orang bernama Anwar ni dan setengah kata seterunya bukan bijak tapi jenis pandai putar alam.

Tiba-tiba terdengar seorang bersuara diikuti ketawa besar pula, bagi saya cerita kalau tidak sahip tak boleh percaya, tak percaya nampak munasabah pula, ceritanya bagini katanya, kalau Anwar naik kapal terbang, dia sentiasa senyum manis serta tergerak-gerak misai dan ramah bertegur sapa.Kalau atas kapal terbang jarang nampak dia baca buku sebaliknya dia suka jeling-jeling pramugari.Pendek kata ekor matanya lirik-lirik selalu, kalau padang kelain cepat-cepat pusing balik, sekejab minta air tu dan air ni,kalau budak-budak orang kata jenis nakal juga.Maklumlah pramugari kita comel-comel dan pakai pun bagaikan tak cukup kain, maklumlah tambang murah.

Hairan sungguh Tok guru pak nik Aziz kita ni, tak tanya khabar dulu ke, nak istihar Anwar ulama besar.Dari segi mana eek... sedangkan kawan sepermainan tenisnya Nalakurapan tauke magnum.

Lain pula dengan matan PM kita malah jauh panggang dari api jika dibadingkan dengan Anwar, kalau Tun Dr Mahathir naik kapal terbang, kita akan lihat beliau akan mengeluarkan buku atau akbar untuk dibaca.Tun sangat minat membaca bagaikan masa tidak cukup baginya.Di tangannya juga kelihatan sebatang pensel untuk mengaris atikel yang perlu diberi perhatian lebih.

Begitulah ceritanya dua pemimpin besar yang mempunyai karektor berbeza .

9 comments:

faizal said...

salam..

harap-harap rakyat sedar dan mengenal siapa anuar yang sebenar..

sudah sampai masanya UMNO berubah dan bekerja keras untuk mendapatkan pengaruh semula.
“PENGARUH BUKANLAH SESUATU YANG DICARI. APABILA KUALITI DIRI DIBANGUNKAN, PENGARUH DATANG SENDIRI”

Amirul said...

Salam ustad Faizal lama tak jumpa kat sini.
Faizal said:-
“PENGARUH BUKANLAH SESUATU YANG DICARI. APABILA KUALITI DIRI DIBANGUNKAN, PENGARUH DATANG SENDIRI”.

Apabila kualiti diri dibangunkan dengan cara menipu secara putar alam,pengaruh tetap datang.Hanya mereka yang yes man je akan terperdaya.

Junah said...

Salam,

Kadang2 dah mula percaya TGNA tu nyanyok.

Amirul said...

Salam Junah,

TGNU Sebilam masa baca quraan takkan nyanyo,air sembayam sentisa ada dan dahi sudah lembam buat sujud jika dibandingkan dengan pemimpin umno hanya pandai kareoke je.

Mungkin itu tektik politik je.

faizal said...

salam..

Anuar ada pengaruh tetapi khianat pengaruh yang diberi..

Saya pun berharap Anuar Ibrahim bertaubat..walaupun tidak senang dengan salahlaku Anuar tetapi hakikatnya dia tetap saudara kita..

begitu juga dengan UMNO..walaupun masih terkial-kial mencari pengaruh tetapi soal kebajikan rakyat tu jangan lah dilupakan..

untuk PAS,cukup-cukup lah sifat bongkak dan takbur tu..tak elok untuk kebaikan umat islam dimalaysia nie..ILMU yang ada sepatutnya dipraktikkan dan digunakan untuk kebaikan bersama bukannya hanya untuk puak-puak PAS sahaja.

Untuk PKR dan DAP saya tak berkenan langsung sebab PKR dan DAP nie penuh dengan pemimpin yang pembelit dan hipokrit.

Amirul said...

Salam,

Faizal awak perlu ada satu penggangan .Jangalah semua awak hentang.Dulu lain sokong tok guru,tapi sejak akhir2 tak tahu mesra parti mana.

Nanti orang kata awak perosak undi.Kerana takda penggangan.Nak kata orang atas pagar,orang atas pagar orang biasa semua sokong tak kira parti mana.Awak ni semua kodeng.

faizal said...

saya hormat tok guru dan saya pun hormat tun mahathir..

masalah tok guru tu bukannya apa cuma dia dah dipengaruhi oleh husam dan anuar.

faizal said...

tidak kira mana parti

saya amat tidak menyukai pemimpin yang mengamalkan politik fitnah dan menghasut

Nida said...

Semoga politik Malaysia berlandaskan amanah dan janji yang ditabur perlu dilunaskan