Search This Blog

Loading...

Followers

Wednesday, July 1, 2009

Kahwin Campur

Kahwin campur telah lama berlaku dalam masyarakat Melayu .Orang Melayu ada yang kahwin dengan orang Arap dan Pakistan yang ketika itu datang berdagang.Perkahwinan mereka itu adalah seagama.Lahirlah anak-anak kacukan yang comel-comel dan bijak-bijak.

Ada orang Melayu yang kahwin dengan orang Cina , India,Kadazan dan Iban yang bukan muslim,jadilah perkahwinan antara agama samaada sebelah bapak atau ibu,anak-anak tetap menganggap diri mereka sebagai orang Melayu.


Sekarang ni ada juga anak Malayu kahwin dengan Bangla,Mat Saleh,Negro,semuanya dapat diterima oleh kelurga Melayu walaupun mendapat bantahan pada awalnya.

Yang seronoknya sekarang ni,perkahwinan anak Melayu berlainan politik yang sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Melayu..Anak orang PAS kahwin dengan anak orang UMNO.Walaupun orang PAS tidak bersefahaman dengan UMNO ,malah PAS menolak perpaduan yang terbaru ni,tetapi anaknya boleh berkahwin dengan anak UMNO.Kata Pak cik Pas “menantu aku orang kuat UMNO”.Kata menantu pula “mentua aku orang fanatik PAS”.


Keluarganya dapat hidup dalam suasana bahagia.Petuanya bila jumpa mentua tidak cakap soal politik,kalau ada juga terkeluar kata politik dari mentua,cuma senyum saja,kata menatunya.

Yang hairannya bila berada dikelayak Pak cik Pas asyik menembak kata pada UMNO sedangkan menantunya orang kuat UMNO .


Apa akan jadi eek….hasil perkahwinan campur anak Melayu UMNO dan PAS akan datang?

8 comments:

hassan said...

Soal perkahwinan anak orang PAS dengan UMNO takda maksalah,takkan orang PAS tak bagi kahwin dengan anak Umno,nanti anak dia lari rumah,dan kahwin kat siam.....lagi susah.

Setahu aku ramai anak oran PAS kat kelantan , kahwin dengan anak orang umno dan tinggal kat KL.Malah ramai juga anak orang PAS pegang jawatan besar2 dalam umno kat Putra jaya.Mengapa tak suruh anak dia behenti korja dengan dengan kerajaan umno,dah kata umno tak betul.Malah nasihat anaknya supaya keja dengan baik,malah membuat majlis doa selamat pula.
Tu yang peliknya.

Tapi ,mereka boleh terima dan buat-buat tak tahu je.

angkasanuri said...

salam, selamat datang ke dunia bloggers

hassan said...

angkasanuri,

Terima kasih datang jengok-jengok dalam blog HARAPAN,saya pun datang jengok juga...,hang ni menantu orang pas ke atau anak ada kahwin dengan anak orang pas ha..ha....

Saya baru tunang dengan anak orang pas sama belajar sekali kat U.Bakal mentua(PAS) kata "tak kisah menantu orang umno pon asal sembayam tak tinggal,boleh bagi nafkah ke anak dia..oklah.Balik kampung pakailah ketayap jangan kuat sangat pakai songkok".

Nurimo said...

Terima kasih saudara/i,datang ziarah kat blog ni.

Hassan harap-harap dapat kahwin cepat dengan anak orang pas tu.Silap - silap haribulan pakai ketayap terus.............tapi tak apa pakai ketayap atau songkok,benda tu bukan melambangkan parti melainkan awak letak logo.

perkasan said...

kalau pompuan NOPAS BT....dan lelaki PASNO Bin...
tapi aku tak caya ngan puak PAS..sbb ikut TG n.aziz UMno sma dgn Ayah pIn.

Nurimo said...

Kita lihat di Iraq perkahwinan campur Sunnah-Syiah dapat satukan semula rakyatnya.Malah kerajaan Iraq memperuntukkan RM10.5 juta untuk menggalakkan perkahwinan campur antara Syiah-Sunnah bagi bertujuan memulihkan hubungan kedua-dua puak.

aini said...

Kalau cam tu,boleh kerajaan umno buat peruntukan keluar belanja kahwin pada sapa-sapa nak kahwin dengan anak orang pas.Buat macam Iraq untuk memulihkan hubungan baik antara puak pas dan Umno.

Manakala pihak pas pula kena buat promosi anak dia nak kahwin dengan anak umno akan bagi peruntukkan belanja kahwin juga.

anywhere_Smile said...

Engagement much more experience pandora jewelry from then on become the most accepted by pandora bead new couple.Engagement ring is the expression among Pandora charms love plus association in which twosome shares. Generally buy Pandora indicates love and purity and as such people would delight discount pandora the diamond turning into for such particular and special pandora sale relationships. Solitaire diamond rings are outstanding for pandora earrings engagements. Expert artisans make that gemstones far cheap pandora earrings more attractive giving them special cuts. Towards the effort comes pandora sets to pay for jewelry for Mom you will notice jewelry has become cheap pandora sets optimum novelties you can still give your mom.